Hoe kun je extra vakantie kilo's voorkomen?

Gepubliceerd op 22 juli 2022 om 11:07

In de vakantie heb je vaak extra tijd voor leuke dingen, blijf juist tijdens de vakantie, lekker in beweging. Een ochtendwandeling of struinen door een nieuwe stad is altijd leuk! Of ga dichtbij huis lekker zwemmen, fietsen, wandelen of tennissen. Ook net over de grens in Duitsland zijn leuke en betaalbare plekken om een dagje weg te gaan, zoals bijvoorbeeld het zwembad of de dierentuin.

 

Het helpt als je je normale ritme aan blijft houden. Sla geen maaltijd over, zo voorkom je dat je tussendoor meer trek hebt of de maaltijd daarna meer of verkeerde dingen gaat eten. Eet drie keer per dag en voorkom dat je veel meer eet dan gewoonlijk. Deel eventueel een voorgerecht of grote portie als je uiteten gaat en stop als je voelt dat je vol zit. Je kunt het stokbroodje achter wege laten, of een extra portie groenten bestellen in plaats van aardappeltjes. Of een kop koffie in plaats van een dessert.

 

Neem als je weg gaat gezonde tussendoortjes mee zoals nootjes, fruit of snackgroenten en een flesje water. Zo voorkom je trek en het kopen van bijvoorbeeld een koek, frisdrank of reep chocolade.

 

Drink veel water en kies gerust bewust voor een uitzondering zoals een toetje, frisdrank of alcohol. De 20/80 regel kan je toe passen. Maak je 80% gezonde keuzes dan kun je daarnaast prima 20% minder gezonde keuzes maken! Eet deze dan bewust en neem er de tijd voor om er van te genieten.

 

Belangrijk is dat je niet te streng bent voor jezelf – niets moet of is verboden – je hebt vakantie om te genieten en ontspannen! Neem juist extra tijd om goed te slapen en te ontspannen en echt dingen te doen waar je van geniet, dit zorgt ervoor dat je cortisol (stress) level in je bloed niet te hoog wordt en dat helpt weer om ook af te vallen!

 

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.